Paha, paha moka mennä kirjastoon kauhealla kiireellä ja nopeasti napata pari lupaavalta tuntuvaa kirjaa lainaan. Ensin luin tuon ”Noitapussista kurkistaa kuolema”. Sitä lukiessa tuli tunne, että olisi valmis vaikka kirjan kädestä järsimään irti. Periaatehan on siis se, että alotettua kirjaa ei lopeteta kesken vaan vaikka väkisin silmitellään sinne viimeiselle sivulle.
Heleena Lönnroth
Noitapussista kurkistaa kuolema
s. 209
Kustannus-Mäkelä Oy
Takakansiteksti
Pahuuden ilmapiiri myrkyttää Johannan
elämän uudella kotipaikkakunnalla. Terhakka toimittaja ei tiedä,
uskoako noitien ja selvännäkijöiden mahtiin Pohjanmaan
kirkonkylässä, jossa moni kantaa synkkiä salaisuuksia tunnossaan.
Liikkeellä on murhaaja, joka pian vaanii jo toista uhria.
Heleena Lönnroth on kirjoittanut
esikoisteoksen, johon dekkarinystävien kannattaa tutustua. Kiehtova
henkilögalleria, osuva ympäristökuvaus ja verevä kieli tekevät
kirjasta nautittavan lukuelämyksen, jota maustaa hykerryttävän
ironinen huumori.
”Heleena Lönnroth on kirjoittanut
esikoisteoksen, johon dekkarinystävien kannattaa tutustua. Kiehtova
henkilögalleria, osuva ympäristökuvaus ja verevä kieli tekevät
kirjasta nautittavan lukuelämyksen, jota maustaa hykerryttävän
ironinen huumori.”
- Siinä mielessä kannattaa tutustua, että tietää sen jälkeen, mikä on oikeasti huonotasoista tekstiä
- Kiehtova henkilögalleria tarkoittaa miljoonaa erilaista pikkutarkasti kuvailtua henkilöa aina posteljoonista kunnanjohtajaan, vaikka eivät edes mitenkään olennaisesti liity tarinaan.
- Osuva ympäristökuvaus, joka olisi pikemminkin sopinut värikuvina johonkin sisustuskirjaan. Joka ikistä ryijyn reunusta ei tarvitse sivutolkulla kuvailla.
- Verevä kieli tulee siinä vaiheessa lukijalle, kun tuskissaan yrittää selvitä viimeiselle sivulle ja hammasta purren saa kieleensäkin haavan. Jos joku nauttii siitä, niin on ihan oma asiansa.
- Hykerryttävän ironinen huumori: ei vaan yksinkertaisesti osunut silmään, että missä kohdassa tekstiä sitä olisi ollut. Jää arvoitukseksi, koska missään nimessä en aio kirjaa uudelleen lukea.
Siinäpä ne tärkeimmät tulivatkin,
mutta pari sataa sivua tätä ”dekkaria” on aivan tyhjään
jorinaan tuhlattua aikaa. Lönnroth kirjoittaa huonosti. Kirjoitus
on sekoitus stadin slangisanastoa sekoitettua useisiin muihin
murteisiin, jota nämä ”kiehtovat” henkilöt käyttävät.
Tekstissä ei aukea se, että mikä siinä on pääpointti, koska
juoni se ei ainakaan ole. Juoni kulkee jossain siellä taustalla ja
pääasia on ilmeisesti ollut, että kirjailija on vaan vetänyt
päästään tekstiä tyyliin ”pakko julkaista jotain”.
Sattumoisin, kun kirjastosta kävin noi
kirjat nappaamasta, niin mukaan jäi saman kirjailijan toinenkin
kirja, ”Murhaaja tulee netistä”. Ensin meinasin jättää sen
kokonaan lukematta, mutta yhtenä yönä tuli pyörittyä sängyssä
ihan turhaan unta odottamassa ja ajattelin tutkia, onko sekin surkea
toisto esikoisteoksesta. En pettynyt odotuksiini.
Heleena Lönnroth
Murhaaja tulee netistä
s. 160
Kustannus-Mäkelä Oy
Takakansiteksti
Elina on kyllästynyt yksinhuoltajan
rahahuoliin ja ryhtyy etsimään internetistä sopivaa varakasta ja
turvallista miestä. Myös Tatu-poika toivoo miestä taloon, ja Elina
deittailee netissä milloin Punahilkkana, milloin Viileänä
valtiattarena. Elina saa karvaasti huomata, että tosiasiat ja
valheet sekoittuvat nettiviesteissä vaarallisella tavalla.
Elinan serkku, toimittaja Johanna Saure
on ennenkin joutunut selvittämään vakavia rikoksia ja hänen
apuaan tarvitaan taas.
Yksinäisten ihmisten lohduton kaipuu
toisenlaiseen elämään saa tässä Heleena Lönnrothin kuudennessa
jännitysromaanissa odottamattomia, jopa karmaisevia seurauksia.
Kirjailija paljastaa itsekkyyden ja piittaamattomuuden seuraukset ja
kuvaa taitavasti, miten ihmiset nykyään tuntevat itsensä yhä
turvattomammiksi.
Tekstin sisältöä voisi verrata
siihen, että tarkistaa teini-ikäisten kirjoitelmia. Jotkut
kirjoitussäännöt ovat hallussa, mutta sisällöstä huomaa, että
ajatus ei ole ihan ollut mukana kirjoittamisessa. Suhteellisen
luettavaa tekstiä, mutta edelleenkin se juoni puuttui kokonaan. Se,
mikä erityisesti kiinnitti huomiota oli se, että asiavirheitä oli
paljon. Esimerkiksi näin, että henkilön vaatetus on kuvailtu
tietynlaiseksi ja sivu myöhemmin sama tilanne kerrotaan uudelleen,
mutta henkilön vaatetus kuvaillaan ihan erilaiseksi. Näitä
virheitä oli paljon.
Tuota jälkimmäistä kirjaa en olisi
todellakaan jaksanut lukea loppuun, jos en olisi huomannut jo melko
alussa tekstin epäloogisuutta. Lukeminen olikin lähinnä sitä,
että etsin niitä mokia. Eipä päässyt pitkästymään unen
puutteessa. Lönnrothin kirjoittamia kirjoja en aio enää lukea.
Yhden varauksen tämän kirjailijan suhteen kuitenkin otan. Jos
joskus vielä joudun/pääsen opetusalan töihin, niin aion sopivassa
tilanteessa käyttää hänen teoksiaan esimerkkeinä huonosta
kirjoittamisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti